Ćwiczenie 2. Komunikacja podczas zajęć online

Une image contenant dessin humoristique, clipart, capture d’écran

Description générée automatiquement

Zajęcia online wymagają od Ciebie komunikowania się z innymi osobami, takimi jak dyrektor szkoły, nauczyciele, rówieśnicy, pracodawca, a może nawet klienci. Kontakt z każdą grupą wymaga innych zasad.

Zanim skontaktujesz się z jedną z takich osób za pośrednictwem Internetu upewnij się, że przestrzegasz wszystkich poniższych zasad:

Podczas kontaktu z dyrektorem szkoły:

  • Rozmowa musi być poważna
  • Nie używaj wyrażeń potocznych 
  • Nie przerywaj wypowiedzi 
  • Przedstaw swój pogląd lub propozycję i poczekaj na odpowiedź
  • Ty też powinieneś czuć się komfortowo
  • Przygotuj się na rozmowę z dyrektorem szkoły – zapisz na kartce papieru swoje oczekiwania, obawy, punkty sporne
  • Zanim zaczniesz, sprawdź, kto jest „obecny” na komunikatorze internetowym
  • Pamiętaj, że inni uczniowie w Twojej grupie mogą mieć dostęp do kanału, za pośrednictwem którego się komunikujesz, i mogą „wejść” bez Twojej wiedzy
  • Sprawdź zasięg swojej kamery internetowej 
  • Bezwzględnie zabronione jest robienia zdjęć, nagrywanie rozmów i udostępnianie zrzutów ekranu przedstawiających prywatną przestrzeń domu dyrektora. 

Podczas kontaktu z nauczycielem:

  • Zaplanuj spotkanie z wyprzedzeniem i upewnij się, że znajdujesz się w bezpiecznej przestrzeni i masz bezpieczne połączenie
  • Zwróć się do nauczyciela w spokojny i uprzejmy sposób
  • Nauczyciel może tolerować mowę potoczną – Twój język nie musi być aż tak oficjalny
  • Sprawdź zasięg swojej kamery internetowej 

Podczas kontaktu z rówieśnikami:

  • Kontakt z rówieśnikami w Internecie jest zupełnie inny 
  • Czasami częściej używa się słów potocznych, niemiłych, a czasem nawet wulgarnych, jeśli zajdzie taka potrzeba
  • Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś całkowicie anonimowy(a)
  • Zawsze zadaj sobie pytanie, czy chciał(a)byś znaleźć się w sytuacji osoby, z której wszyscy się śmiejecie – czy miał(a)byś odwagę powiedzieć to samo twarzą w twarz? 
  • Bądź uprzejmy(a)
  • Zanim przejdziesz do właściwego tematu rozmowy, zapytaj kolegę/koleżankę, jak się czuje i porozmawiaj o tym, co się ostatnio wydarzyło.

Podczas kontaktu z pracodawcą:

  • Zwróć uwagę, czy dobrze rozumiesz polecenia pracodawcy – poinstruuje Cię, jak masz wykonywać swoje obowiązki zawodowe
  • Jeśli nie masz pewności co robić, zadawaj pytania. 
  • Jeśli masz problem z dostępnością określonych materiałów lub oprogramowania, powiadom o tym swojego pracodawcę. 
  • Podczas takiej rozmowy należy zachować skupienie, używać formalnego tonu wypowiedzi, nie używać wyrażeń potocznych i oczywiście nie używać wulgaryzmów.

Podczas kontaktu z klientem:

  • Jeśli pracodawca deleguje Cię do kontaktu z klientem, oznacza to, że Ci ufa
  • Przed rozmową upewnij się, czego oczekuje pracodawca, jaki powinien być wynik spotkania z klientem
  • Najlepiej zrób notatki przed spotkaniem i upewnij się, że Twoje połączenie internetowe jest stabilne. Jeśli masz z tym problem, zastanów się, jak można to naprawić
  • Sprawnie poprowadź spotkanie, zadawaj konkretne pytania, rób notatki
  • Używaj oficjalnego języka 
  • Pamiętaj, aby włączyć kamerę i przedstawić się na początku spotkania; klient Twojego pracodawcy Cię nie zna.