Ćwiczenie 2. Komunikacja podczas zajęć online
Zajęcia online wymagają od Ciebie komunikowania się z innymi osobami, takimi jak dyrektor szkoły, nauczyciele, rówieśnicy, pracodawca, a może nawet klienci. Kontakt z każdą grupą wymaga innych zasad.
Zanim skontaktujesz się z jedną z takich osób za pośrednictwem Internetu upewnij się, że przestrzegasz wszystkich poniższych zasad:
Podczas kontaktu z dyrektorem szkoły:
- Rozmowa musi być poważna
- Nie używaj wyrażeń potocznych
- Nie przerywaj wypowiedzi
- Przedstaw swój pogląd lub propozycję i poczekaj na odpowiedź
- Ty też powinieneś czuć się komfortowo
- Przygotuj się na rozmowę z dyrektorem szkoły – zapisz na kartce papieru swoje oczekiwania, obawy, punkty sporne
- Zanim zaczniesz, sprawdź, kto jest „obecny” na komunikatorze internetowym
- Pamiętaj, że inni uczniowie w Twojej grupie mogą mieć dostęp do kanału, za pośrednictwem którego się komunikujesz, i mogą „wejść” bez Twojej wiedzy
- Sprawdź zasięg swojej kamery internetowej
- Bezwzględnie zabronione jest robienia zdjęć, nagrywanie rozmów i udostępnianie zrzutów ekranu przedstawiających prywatną przestrzeń domu dyrektora.
Podczas kontaktu z nauczycielem:
- Zaplanuj spotkanie z wyprzedzeniem i upewnij się, że znajdujesz się w bezpiecznej przestrzeni i masz bezpieczne połączenie
- Zwróć się do nauczyciela w spokojny i uprzejmy sposób
- Nauczyciel może tolerować mowę potoczną – Twój język nie musi być aż tak oficjalny
- Sprawdź zasięg swojej kamery internetowej
Podczas kontaktu z rówieśnikami:
- Kontakt z rówieśnikami w Internecie jest zupełnie inny
- Czasami częściej używa się słów potocznych, niemiłych, a czasem nawet wulgarnych, jeśli zajdzie taka potrzeba
- Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś całkowicie anonimowy(a)
- Zawsze zadaj sobie pytanie, czy chciał(a)byś znaleźć się w sytuacji osoby, z której wszyscy się śmiejecie – czy miał(a)byś odwagę powiedzieć to samo twarzą w twarz?
- Bądź uprzejmy(a)
- Zanim przejdziesz do właściwego tematu rozmowy, zapytaj kolegę/koleżankę, jak się czuje i porozmawiaj o tym, co się ostatnio wydarzyło.
Podczas kontaktu z pracodawcą:
- Zwróć uwagę, czy dobrze rozumiesz polecenia pracodawcy – poinstruuje Cię, jak masz wykonywać swoje obowiązki zawodowe
- Jeśli nie masz pewności co robić, zadawaj pytania.
- Jeśli masz problem z dostępnością określonych materiałów lub oprogramowania, powiadom o tym swojego pracodawcę.
- Podczas takiej rozmowy należy zachować skupienie, używać formalnego tonu wypowiedzi, nie używać wyrażeń potocznych i oczywiście nie używać wulgaryzmów.
Podczas kontaktu z klientem:
- Jeśli pracodawca deleguje Cię do kontaktu z klientem, oznacza to, że Ci ufa
- Przed rozmową upewnij się, czego oczekuje pracodawca, jaki powinien być wynik spotkania z klientem
- Najlepiej zrób notatki przed spotkaniem i upewnij się, że Twoje połączenie internetowe jest stabilne. Jeśli masz z tym problem, zastanów się, jak można to naprawić
- Sprawnie poprowadź spotkanie, zadawaj konkretne pytania, rób notatki
- Używaj oficjalnego języka
- Pamiętaj, aby włączyć kamerę i przedstawić się na początku spotkania; klient Twojego pracodawcy Cię nie zna.