Az online szakképzés megköveteli, hogy kommunikáljon másokkal, azaz a vezető tanárral, tanárokkal, kollégákkal, munkáltatóval és talán még az ügyfelekkel is. Az egyes csoportokkal való kapcsolattartás különböző szabályokat kíván.
Mielőtt kapcsolatba lépne az egyes csoportokkal az interneten keresztül, győződjön meg róla, hogy ellenőrizte és betartja az alábbi pontokat:
Az igazgatóval való kommunikáció során:
- Maradjon komoly a beszélgetés
- Ne használjon köznyelvi kifejezéseket
- Ne szakítsa félbe
- Mondja el a véleményét vagy javaslatát, és várja meg a választ.
- Győződjön meg róla, hogy Ön is komfortosan érzi magát
- Készüljön fel az igazgatóval folytatott beszélgetésre – írja le egy papírra az elvárásait, aggodalmait, nézeteltéréseit.
- Mielőtt elkezdené, ellenőrizze, hogy ki van “jelen” az azonnali üzenetküldőn.
- Ne feledje, hogy a csoportjában lévő többi tanuló hozzáférhet ahhoz a csatornához, amelyen keresztül kommunikál, és “besétálhat” a tudta nélkül is
- Ellenőrizze a webkamera látóterét
- Tilos fényképeket készíteni, felvenni a beszélgetést, vagy megosztani a képernyőképeket, amelyeken bárki más otthona látható.
A tanárral való kapcsolatfelvételkor:
- Tervezze meg előre a találkozót, és gondoskodjon biztonságos helyről és biztonságos kapcsolatról.
- Nyugodtan, udvariasan hívja fel magára a tanár figyelmét.
- A tanárok általában tolerálják a köznyelvi beszédet – az Ön nyelvezetének nem kell annyira hivatalosnak lennie.
- Ellenőrizze a webkamera látóterét
Amikor a társaival lép kapcsolatba:
- Az online kapcsolatfelvétel teljesen más
- Néha gyakoribb a köznyelvi, udvariatlan, sőt néha vulgáris szavak használata. Ez rendkívül felesleges.
- Ne feledje, hogy az interneten nem névtelen.
- Mindig kérdezze meg magától, hogy vajon szeretné-e önmagát abban a helyzetben találni, amelyben az a személy van, akin éppen nevet – lenne-e bátorsága ugyanezt szemtől szemben is elmondani?
- Legyen udvarias
- Mielőtt rátérne a beszélgetés tényleges témájára, kérdezze meg, hogy van a másik fél, hogy érzi magát, és beszéljen arról, hogy mi történt mostanában.
Ha kapcsolatba lép a munkahelyi oktatójával:
- Figyeljen arra, hogy jól érti-e az oktató utasításait – ő megmutatja Önnek, hogyan végezze el a szakmai feladatait.
- Ha nem tudja biztosan, mit kell tennie, kérdezzen.
- Ha problémája van bizonyos anyagok vagy szoftverek elérhetőségével, tájékoztassa a oktatóját.
- Egy ilyen beszélgetés során maradjon koncentrált, használjon hivatalos beszédhangot, ne használjon köznyelvi kifejezéseket, és természetesen ne használjon vulgarizmusokat.
Az ügyféllel való kapcsolatfelvétel során:
- Ha a munkáltató megbízza Önt, hogy lépjen kapcsolatba egy ügyféllel, az azt jelenti, hogy megbízik Önben.
- Az interjú előtt győződjön meg a munkáltató elvárásairól, mi legyen a találkozás eredménye.
- Ideális esetben jegyzeteljen a találkozó előtt, és győződjön meg arról, hogy az internetkapcsolata stabil. Ha ez problémát jelent, gondolja át, hogyan tudna javítani rajta
- Vezesse le a találkozót hatékonyan, tegyen fel konkrét kérdéseket, készítsen jegyzeteket.
- Használjon hivatalos nyelvet
- Feltétlenül kapcsolja be a kamerát, és mutatkozzon be a megbeszélés elején; munkáltatója ügyfele nem ismeri Önt.