Ćwiczenie 4 – Ocena zmiany
To ćwiczenie jest powiązane z sekcją „Przeczytaj” > Temat 3 Ocena i utrwalenie zmiany. Przeczytaj zanim wykonasz ćwiczenie.
Zapraszamy do obejrzenia poniższego materiału wideo na temat ewaluacji procesu zmian i wykorzystania poniższych szablonów do oceny zmian wprowadzonych dzięki Twojemu DAP.
SELFIE PTK MOOC – M4V1 – Jak wdrożyć plan działania oparty na SELFIE i monitorować jego postęp
Ostatni dostęp 14/03/2024
Teraz zapoznaj się z poniższymi szablonami, które pomogą Ci w ciągłym monitorowaniu postępów we wdrażaniu planu działania opartego na SELFIE oraz w oceny wyników i wpływu, jaki wygenerował w odniesieniu do potencjału cyfrowego społeczności edukacyjnej Twojej szkoły.
Jest to zgodne z modelem trzech etapów wdrażania zmian „odwilż-zmiana-ponowne zamrożenie” i będzie przydatne za każdym razem, gdy będziesz planować i wdrażać plan rozwoju sposobu kształcenia w swojej szkole.
1. MONITOROWANIE REALIZACJI PLANU DZIAŁANIA
OBSZAR MONITOROWANIA | WSKAŹNIKI | DANE Z MONITOROWANIA |
METODY I NARZĘDZIA MONITOROWANIA I ZBIERANIA DANYCH | Metody obserwacji postępów | sprawdź te, które zdefiniowano w poprzednim kroku; skoryguj, jeśli to konieczne |
HARMONOGRAM MONITOROWANIA | Odpowiedni harmonogram monitorowania bieżących postępów | np. co tydzień, co miesiąc, po zakończeniu określonej czynności lub działań |
ASPEKTY DO MONITOROWANIA | Wdrożenie planu działania: liczba uczestniczących nauczycieli/uczniów/klas | np. 3 nauczycieli, 4 klasy, 75 uczniów |
Poziom postępów działania | np. rozpoczęte, częściowo wykonane, zakończone | |
Postępy w stronę wcześniej zdefiniowanych celów | patrz poprzednie etapy swojego cyfrowego planu działania | |
Pojawiające się ułatwienia i przeszkody | np. infrastruktura technologiczna, częste spotkania itp. | |
Bieżące reakcje zaangażowanych podmiotów | np. reakcje na nieformalnych spotkaniach, grupach dyskusyjnych itp. | |
Bieżące, mierzalne rezultaty | np. z poprzedniego kroku metody SMART |
2. OCENA REALIZACJI PLANU DZIAŁANIA
OBSZAR MONITOROWANIA | WSKAŹNIKI | DANE Z MONITOROWANIA |
METODY I NARZĘDZIA OCENY | Metody oceny działań/planów | zdefiniowanych w poprzednim kroku oraz innych.(np. grupy dyskusyjne, spotkania nieformalne) |
HARMONOGRAM OCENY | odpowiednie ramy czasowe oceny wdrożenia | np. bezpośrednio po zakończeniu (wszystkich) działań, po 1 tygodniu, 2 tygodniach itp. |
ASPEKTY DO OCENY | Końcowy poziom zaangażowania w Plan Działań (nauczycieli/klas/uczniów) | np. 2 nauczycieli, 4 klasy, 75 uczniów |
Ukończenie zadań zawartych w Planie Działania | np. częściowe, całkowite | |
Osiągnięte kluczowe rezultaty | takie jak:zaobserwowane przez zespół koordynującypostrzegane przez uczestnikówzmierzone (np. poprzez ocenę przez uczniów) | |
Ostateczne osiągnięcie wcześniej zdefiniowanych celów | zdefiniowanych w poprzednich krokach, łącznie z mierzalnymi wynikami zgodnie z metodą SMART | |
Kluczowe czynniki ułatwiające oraz przeszkody we wdrażaniu i uzyskiwaniu rezultatów | np. częste spotkania, infrastruktura technologiczna, czynniki organizacyjne itp. | |
Ostateczna reakcja zaangażowanych uczestników | np. na nieformalnych spotkaniach, grupach dyskusyjnych itp. |
3. OGÓLNA OCENA CAŁEGO PROCESU
- Czy kryteria powodzenia i proces monitorowania planu działania były wystarczające do pomyślnej realizacji działań?
- Czy nauczyciele byli zaangażowani w ciągły proces dzielenia się wiedzą, doświadczeniami i działaniami związanymi ze współpracą w odniesieniu do nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych?
- Czy w szkole rozwinęła się niezbędna kultura stosowania innowacyjnych metod kształcenia przy wsparciu technologii cyfrowych?
- Czy kierownictwo szkoły aktywnie uczestniczyło w procesie wdrażania, a zwłaszcza wspierało nauczycieli we wprowadzaniu technologii cyfrowych do nauczania?
- Czy nauczyciele czuli się pewnie i byli wykwalifikowani w wykorzystywaniu technologii cyfrowych i dostosowanych narzędzi dydaktycznych do wspierania nauczania? Czy szkoła zorganizowała lub ułatwiła rozwój zawodowy nauczycieli?
- Czy plan działania pomógł nauczycielom we wprowadzeniu technologii cyfrowych do kształcenia i oceny umiejętności uczniów?
- Czy uczniowie mają poczucie, że wdrożenie planu działania zmieniło sposób, w jaki się uczą?
- Czy nauczyciele/rodzice uważają, że szkoła odniosła korzyści z wdrożenia planu działania?